Opiskelijan käsitys itsestään viestijänä syntyy osittain koulun tarjoamista puhe- ja esiintymiskokemuksista. Suomalaisista puheviestintätaitojen tutkimuksista ilmenee, etteivät nuoret aikuiset oikein osaa arvioida omaa viestintäänsä. Koulussa omista viestintätaidoista ei monesti ole saatu kuin niukkaa palautetta. Siksi opiskelijoiden käsitys itsestään viestijänä on usein heikko. Yhtenä selityksenä tähän on esiintymistilanteiden niukkuus ja siitä johtuva palautemahdollisuuksien vähäisyys.
Ihmiset ovat yleensä huolestuneita siitä, millaisen kuvan he antavat toiselle (kuulijalle) itsestään. Heitä voi myös etukäteen huolestuttaa, miten he tulevat suoriutumaan viestintätilanteesta. Lisäksi viestinnän tulokset (sanoman perillemeno) huolestuttavat ihmisiä. Ihmiset ovat yleensä itselleen paljon ankarampia kuin muille. MINÄ en saisi unohtaa mitään, en saisi takellella puheessani, en punastua yms.