VÄITTELYTAITO
|
Retorisen vaikuttamisen keinot
Aristoteles puhui kolmesta retorisesta (puhetaidollisesta) vaikuttamisen keinosta: eetos, paatos ja logos.
|
Niiden luonteenpiirteiden kokonaisuus, millaisena esittäjä näyttää itsensä yleisölleen ->
uskottavuus
|
|
Vetoaminen kuulijan tunteisiin -> kuulija on vastaanottavaisempi |
|
Asia-argumentaatio; riippumaton puhujan ja kuulijoiden välisestä suhteesta |
Aristoteleen mukaan kullakin puheen lajilla on omat tavoitteensa, jonka
toteuttamista palvelevat puhetaidon tekniset ohjeet, topokset. Topos on
ohje etsiä tietynlaista keinoa annetun tavoitteen toteuttamiseksi.
Keino tarvitsee tuekseen sen osuvuutta perustelevan selityksen. Logos -
topoksissa selitys on luonteeltaan rationaalinen. Se tekee
ymmärrettäväksi, miksi vastaaja tai kuulija hyväksyy tietyn
johtopäätöksen hyväksyttyään annetut premissit.
Eetos
ja paatos - topoksissa selitysperuste on psykologinen lainmukaisuus.
Niiden merkitys on siinä, että ne virittävät kuulijan määrätynlaiseen
moraaliseen tilaan. Tämä tila vaikuttaa siihen, (1) miten vakavasti hän
suhtautuu tehtäväänsä päätöksentekijänä, (2) kuinka hän tulkitsee
puhujan sanoman ja (3) kuinka syvästi hän itse omaksuu sen. Puhuja
säätelee kutakin kolmea tekijää: tahtoa hyvään päätökseen, voimaa viedä
se läpi sekä motivaatiota perusteelliseen harkintaan. Näihin seikkoihin
puhuja vaikuttaa oman moraalinsa mukaisella tavalla. Ääritapauksia ovat
moraalisesti oikeaa ratkaisua selkeillä argumenteilla puolustava ja
reilulla tavalla tunteisiin vetoava puhuja ja pelkästään tunteita
liikuttava, heikkoa kantaa tuputtava puhuja, jolla on korkeintaan
näennäisargumentteja harkinnan tueksi.
Aristoteles
tarkastelee harkinnan edellyttämää mielenkiinnon herättämistä puheen
johdannon yhteydessä Retoriikan III kirjan 14. luvussa:
- Puhujan tavoite ei aina ole vahvistaa kiinnostusta käsiteltävään asiaan, vaan
joskus päinvastoin vaimentaa sitä vaikkapa yleisöä huvittamalla.
- Huomio itse asiaan voidaan koota esimerkiksi korostamalla kuulijalle
asian tärkeyttä, läheisyyttä, yllättävyyttä tai miellyttävyyttä.
- Mielenkiintoa voidaan laimentaa asiaa vähättelemällä sekä viittaamalla sen etäisyyteen tai ikävyyteen.
- Kuulijaan voi myös vedota mainitsemalla asian paradoksaalisen luonteen, vaikeuden tai tuttuuden.
- Puhuja voi myös vaikuttaa tähän pyrkimällä antamaan hyvän kuvan omasta luonteestaan, tai puhumalla
itsestään tai vastapuolesta.
|
Retorinen taito edellyttää kommunikatiivista kompetenssia.
Argumentoinnissakin on pitkälti kysymys puhetaidosta. Se on keino
vaikuttaa toiseen ihmiseen. Argumentoinnissa on keskeistä saada
suostuteltua kuulijat puhujan kannalle esittämällä hyviä syitä asettua
tukemaan puhujan näkemyksiä. Me kaikki kohtaamme päivittäin
argumentointia, jossa ei esitetä perusteita, vaan pyritään vakuuttamaan
kuulijat vetoamalla voimakkaasti kuulijoiden tunteisiin. Kuulijan
tunnetila vaikuttaa siihen, miten kuulija tulkitsee sanoman.
Mitkä ovat sitten ne menetelmät, joilla Aristoteles katsoi tunteita
herätettävän? Tunteissa on kysymys kolmesta tekijästä, jotka ovat
mielentila, sekä henkilöt ja tilanteet, jotka ko. mielentilan
herättävät. Loukkaukset ovat konkreettisempia tunteisiin vetoamisen
keinoja. Nämä Aristoteles jakaa kolmeen lajiin: |
|
- Toisen tärkeinä pitämiin asioihin kohdistuva ylenkatse
- Välinpitämättömyys toisen toiveita kohtaan
- Toisen häpäiseminen vaikkapa nauramalla tai pilkkaamalla
|
Argumentointitaidot
Päättelyprosessissa korostuvat argumentaatiotaidot erityisesti johtopäätösten teossa.
Taitava argumentoija:
- Osaa muotoilla ja valita perusteet tukemaan esittämäänsä väittämää.
- Osaa arvioida näkemystensä vastaisia argumentteja ja kykenee arvioimaan omia aikaisempia näkemyksiään uuden ja täsmentyneen informaation valossa.
- Osaa ottaa huomioon ne olosuhteet, joissa hänen argumenttinsa ei ole pätevä.
- Osaa arvioida argumentteja keskeisten kriteerien perusteella.
|
Argumentointi on sosiaalista toimintaa, siksi Kakkuri-Knuuttila (1991) toteaa, että
argumentoitaessa on tärkeää muodostaa kulloiseenkin tilanteeseen
sopivia ja yleisöön meneviä argumentteja. Siksi pitää osata arvioida,
minkä tyyppiset premissit (perusteet) ja päättelysuhteet purevat
kulloiseenkin yleisöön.
|