VÄITTELYTAITO
|
Väittelyn historiaa
Argumentin käsitePerustelun eli argumentoinnin historia liittyy läheisesti akateemiseen elämään. Jo keskiajan yliopistoissa väittely oli keskeinen opetusmenetelmä, sillä keskustelun ja väittelyn katsottiin kehittävän asioiden erittely- ja systematisointitaitoja sekä kriittistä ajattelua. Eri maiden keskustelukulttuurien perinteet näkyvät selvästi suhteessa väittelyyn. Monissa maissa, esimerkiksi Saksassa, Ranskassa tai Yhdysvalloissa harrastetaan ja opetetaan suullista väittelytaitoa. Argumentointi on keskeisessä asemassa myös kirjoittamisen opetuksessa. Suomessa on melko ohut väittelyperinne ja akateeminen keskustelukulttuurikin on kehittymätöntä. Väittelyä ja kriittistä keskustelua ei mielletä olennaiseksi osaksi opintoja. Argumentoinnissa on kysymys sosiaalisesta, älyllisestä ja verbaalista toiminnasta, jolla pyritään jonkin näkemyksen tukemiseen tai kumoamiseen. Argumentoitaessa puolustetaan omia näkemyksiä esittämällä niitä tukevia perusteita (premissejä) ja pyritään saamaan kuulijat argumentoijan näkemysten kannalle. Argumentointi voi olla myös vasta-argumenttien esittämistä jonkun toisen argumentteja ja premissejä vastaan. Faktojen lisäksi argumentoinnissa voidaan vedota myös tunteisiin. Tunteet vaikuttavat ihmisen arviointikykyyn. Retoriikan teoriassa on perinteisesti ajateltu, että erilaisten tunnetilojen vallassa ihmiset ovat valmiita uskomaan eri asioita tai samaan asiaan eri intensiteetillä. Koska ihmiset eroavat tunteiltaan toisistaan, on eri tyyppisiin ihmisiin vedottava eri keinoilla. Vetoomukset vaihtuvat ihmisten iän, koulutuksen, sosiaalisen aseman, kulttuuritaustan yms. mukaan. Argumentointia tarkastellaan yleensä yhdessä päättelyprosessin kanssa. Päättely jaetaan tavallisesti muodolliseen eli formaaliin ja epämuodolliseen päättelyyn. Muodolliselle päättelylle on ominaista se, että argumentit rakennetaan formaalilla kielellä ja nojataan matematiikkaan ja logiikkaan. Epämuodollisessa päättelyssä väittämiä tuetaan tilanteeseen sopivilla ja väittämien kannalta relevanteilla perusteilla ja argumenttien perusteet voivat muuttua tilanteeseen liittyvän uuden informaation seurauksena. Argumentointi eroaa loogisesta päättelystä siinä, että argumentoinnissa puhujan ja kuulijan välinen suhde on keskeinen. Toisin kuin looginen päättely, argumentointi on persoonallista ja tietylle kuulijakunnalle kohdistettua viestimistä. Väittelyssä osapuolilla on erilaiset näkemykset jostakin asiasta ja päämääränä on voittaa kiista.
|